top of page
De klas

Wij dragen ons steentje bij aan een fijne groep

Wij dragen allemaal ons steentje bij - jufdaph.nl (3).png
Wij dragen allemaal ons steentje bij - jufdaph.nl (2).png

Wij dragen ons steentje bij
 
Een mooi middel om te gebruiken tijdens de Gouden Weken.

Stel samen met de kinderen klasafspraken op en schrijf de afspraken op de poster.
Laat de kinderen allemaal een lego steentje kleuren en deze rondom de afspraken plakken. Hiermee laten ze zien dat zij willen helpen met het bouwen aan een fijne klas.

Lamineer de poster en hang deze zichtbaar op in de klas. Zo kun jij als leerkracht makkelijk naar de poster wijzen om aan te geven of het gedrag binnen de afspraken valt of niet.


 

Posters mindset.jpg
Posters mindset (1).jpg

Mindset posters

Deze mindset posters stimuleren het denken in helpende gedachtes. In het bestand vind je 13 posters. Maak een keuze en print er twee op A3. Hang ze zichtbaar op in de klas. 
Wissel om de paar maand met de posters, zodat de kinderen de posters echt blijven zien.


 

In 2024...

In 2024... jufdaph.nl.png
IMG_4850.HEIC

In 2024... - jaartal is aan te passen
 
Laat de kinderen een galerij vullen met schilderijen van wat wij hopen mee te maken of te bereiken in 2024. Dit kan iets zijn waar het kind op hoopt, waar het over droomt of wat het graag wil leren. Na het tekenen schrijft elk kind een kort verhaaltje over wat er te zien is in hun galerij van 2024.

Hang de galerijen op, zodat de kinderen er regelmatig nog even naar kunnen kijken.

Je kunt het werkblad ook op A3 printen en gebruiken als moodboard. De kinderen gebruiken dan knipsels uit tijdschriften om hun galerij mee te vullen.
 

Verjaardagskalender

Verjaardagskalender groep 4
 
Laat de kinderen de taart versieren en hun eigen verjaardag op de taart schrijven. Maak een foto van elk kind, zo dat het lijkt alsof ze uit de taart ploppen. Plak de taart op de feestelijke achtergrond en plak het kind bovenop de taart. 
Zie voor een voorbeeld mijn Insta: @juf.daph 

Verjaardagskalender groep 4.jpg
voorbeeld verjaardagskalender.png

Mijn kerstvakantie

Mijn kerstvakantie
 
Met dit werkblad vertellen de kinderen elkaar over hun kerstvakantie. Zij tekenen 4 foto’s en lopen vervolgens met het werkblad door het lokaal. Op het teken van de leerkracht gaan zij naast een ander staan en wordt er gezellig gekletst over de vakantie.

Mijn kerstvakantie - jufdaph.nl.jpg

Exit-bubbles

Exit bubbles - _juf_mar en _juf.daph.jpg

Exit-bubbles 

Wil jij aan het einde van de les zicht hebben op hetgeen dat is blijven hangen bij je leerlingen? Dan zijn deze exit-bubbles het perfecte hulpmiddel die je les na les en voor elk doel kunt gebruiken.

Hoe zet je het in?

Schrijf ‘Wat is blijven plakken?’ op je whiteboard en geef elk kind een gelamineerde bubble (met magneettape op de achterkant van het kaartje). Stel je exit-vraag aan de kinderen en laat ze het antwoord met een stift op de bubble schrijven. Deze worden op het bord gehangen. Op deze manier heb je snel een overzicht van de hele groep.

Nog nooit van exit-tickets gehoord? Probeer het eens uit!

Gedragscontract 
leerling

Gedragscontract leerling

Een mooi middel om in het gesprek te gebruiken met een kind over het gewenste gedrag / het gedrag waar het kind aan wil gaan werken. 

Maak samen met het kind een afspraak over het gedrag. Denk hierbij aan; wie / wat / wanneer / hoe goed


Bij het formuleren van een beloning is het raadzaam om een klassikale beloning te verzinnen. Zo waarderen niet alleen de leerling en de leerkracht het harde werk, maar wordt de inzet en dus het behalen van de beloning ook door de gehele klas gewaardeerd!

 

Gedragscontract leerling en juf (1).jpg
Gedragscontract leerling en juf.jpg

Groepscomplimenten
uitdeelkaartjes

Groepscomplimenten uitdeelkaartjes.jpg

Groepscomplimenten uitdeelkaartjes

Vind jij het ook zo belangrijk om op een positieve manier het samenwerken in groepjes te stimuleren?

Met deze 24 complimentenkaartjes stimuleer je de kinderen in je groep om gewenst gedrag te laten zien en bevorder je het samenwerken. 


Download deze vrolijke kaartjes en begin na de zomervakantie met het stimuleren van een positieve sfeer in je groep!

 

Buiten leren en bewegen!

deel 2

Insta post buiten leren bewegen deel 2 (
Buiten leren en bewegen! deel 2.png

Buiten leren en bewegen!

Vanwege het grote succes van deel 1, nu ook een deel 2!!

24 buitenactiviteiten gekoppeld aan de vakken rekenen, spelling, taal en lezen. 

 

De kinderen bewegen, leren, hebben plezier en zijn buiten! Wat kan een leerkracht nog meer wensen? 

 

Download deze kaartjes en begin morgen al met één van deze buitenlessen! 

Stemvolume stimuleren

Stemvolume kaartjes.png

Stemvolume positief stimuleren in de klas

Kinderen gaan vaak uit enthousiasme harder praten. Als iedereen op een positieve manier met elkaar aan het overleggen is, wordt dit vaak niet als storend ervaren. Er zijn echter ook activiteiten waarbij je als leerkracht duidelijk aangeeft welk stemvolume je verwacht van de kinderen, maar zij het lastig vinden om zich hieraan te houden.

 

Om het stemvolume te stimuleren, dat jij als leerkracht op dat moment verwacht, heb ik deze stemvolume kaartjes ontworpen.

Vaak wordt positief benoemd welk kind zich aan de verwachting houdt, maar zeker voor visueel ingestelde kinderen is het kaartje op tafel de bevestiging.

 

Op de kaartjes staan complimenten, passend bij verschillende stemniveaus. Zeker het proberen waard!

Groeien in executieve functies

'Dit kan ik al!' executieve functies.png
'Ik oefen dit!' doelenkaart executieve f

Groeien in executieve functies - werkbladen 

Voor het ervaren van (school)successen zijn executieve functies een belangrijk onderdeel voor de ontwikkeling van een kind. Executieve functies zijn de uitvoerende processen van het brein, die ervoor zorgen dat kinderen gedrag en gedachten bewust kunnen sturen. 

Door met een kind in gesprek te gaan, kun je de ontwikkeling van de executieve functies in kaart brengen. Dit kan het kind vervolgens verwerken op deze twee werkbladen.

Welke doelen beheerst het kind al? Dit kan ingevuld worden op het werkblad 'Dit kan ik al!' 
Waar kan het kind nog in groeien? Dit kan ingevuld worden op het werkblad 'Ik oefen dit!' 
Ga samen in gesprek over deze uitkomsten. Vraag bijvoorbeeld wat het kind kan helpen om te groeien in één van de functies. 

 

Tip: deze werkbladen zijn ook erg geschikt voor in een portfolio.

Voor de bijbehorende vaardigheden- en vragenkaartjes, kun je de pagina 'klein prijsje' bezoeken. 

Rapport voor de juf/meester

Rapport voor de juf.png
Rapport voor de meester.png

Rapport voor de juf / meester

Voor de kinderen is het moment dat ze het rapport meekrijgen altijd even spannend. Een moment waarop ze kunnen zien waar ze in gegroeid zijn en waar zij zich nog in kunnen ontwikkelen. Een evaluatiemoment van de afgelopen periode.

Maar hoe denken de kinderen eigenlijk over het lesgeven van de juf in deze maanden?

 

Met dit rapport geven de kinderen onder andere antwoord op de stellingen: 'De leerkracht geeft een duidelijke uitleg' en 'De leerkracht zorgt voor afwisseling in de les.' Daarnaast komen de meningen naar voren van de stellingen: 'De leerkracht laat mij zelf naar oplossingen zoeken' en 'De leerkracht heeft duidelijke regels.'

Waar kun jij nog beter in worden?

Evalueren is belangrijk!

Buiten leren en bewegen!

Insta post buiten bewegen foto.png
Buiten leren en bewegen!.png

Buiten leren en bewegen!

Uit meerdere onderzoeken komt naar voren dat buiten bewegen en spelen erg belangrijk is voor de algemene ontwikkeling van

een kind. 

 

Veel leerkrachten denken dat buitenactiviteiten veel voorbereiding vragen. Met deze 'Buiten leren en bewegen!' kaartjes wil ik andere leerkrachten inspireren en laten zien dat je snel en eenvoudig een buitenles kunt geven. 

 

De kinderen bewegen, leren, hebben plezier en zijn buiten! Wat kan een leerkracht nog meer wensen? 

 

Download deze kaartjes en begin morgen al met één van deze buitenlessen! 

Do-nut worry kaartjes

Do-nut worry kaartjes.png

Do-nut worry kaartjes 

Veel kinderen weten niet dat zij zich anders kunnen voelen door anders te denken. Wist jij al dat gedachten een grote invloed kunnen hebben op hoe je je voelt? Vaak is het niet de gebeurtenis wat maakt dat je je rolt voelt, maar wat je denkt op dat moment. Het is belangrijk dat kinderen zich er bewust van zijn dat zij niet-helpende gedachten kunnen omzetten naar positieve en helpende gedachten. Om kinderen hierbij te helpen heb ik 'do-nut worry kaarjes' gemaakt. Wanneer een kind ervaart dat het niet-helpende gedachten heeft, kan het een kaartje pakken. Ook kun je als leerkracht het kind hierin helpen door een kaartje op tafel te leggen.
In mijn ogen een mooi middel om het kind te helpen bij het omzetten van niet-helpende gedachten naar helpende gedachten.
 
Dit lesmateriaal voor het basisonderwijs is in te zetten bij individuele kindgesprekken, maar ook tijdens sociaal emotionele activiteiten.

Speeddaten Valentijn

Valentijn speeddaten.png

Speeddaten Valentijn 

Deze leuke kaartjes zijn een mooi middel om in te zetten bij groepsvormende activiteiten. Laat de kinderen met behulp van deze kaartjes lekker met elkaar kletsen. 

Printen, lamineren en kletsen maar!

Stuiterkaartjes

Stuiterkaartjes.png

Stuiterkaartjes 

Elke leerkracht kent het wel... van die dagen dat de leerlingen erg druk zijn en maar moeilijk de energie kwijt kunnen raken.

Tijdens deze momenten kun je de stuiterkaartjes goed inzetten. Dit zijn kaartjes met hierop allerlei korte activiteiten, waarbij de leerlingen even lekker kunnen bewegen en die weinig voorbereiding vragen van jou als leerkracht! Happy teachers!

 

Natuurlijk zijn deze kaartjes niet enkel voor de 'drukkere' dagen bedoeld, maar ook gewoon als leuk tussendoortje!

Complimenten werkhouding

Complimenten.jpg

Complimentenkaartjes werkhouding

Hoe kun je tijdens het zelfstandig werken de leerlingen laten zien dat jij ze ziet? 

Met behulp van deze vrolijke en stimulerende kaartjes!

Leg bijvoorbeeld tijdens het lopen van een ronde een kaartje op de tafel van een kind en licht eventueel kort toe waarom je het kaartje dit kaartje heeft verdiend. Niet alleen de leerling die een kaartje krijgt wordt gestimuleerd, maar de andere kinderen in de klas ook!

Je kunt deze kaartjes lamineren zodat je ze vaker kunt gebruiken, maar je kunt ze ook alleen printen en aan de leerlingen meegeven. 

Evaluatiekaartjes klas en pauze

Evaluatiekaartjes.JPG

Evaluatiekaartjes voor in de klas en na de pauze

Evaluatiemomenten door de dag heen zijn erg waardevol. Het geeft niet alleen jou als leerkracht inzicht in hoe de kinderen ergens over denken, maar het stimuleert ook een kritische en verantwoordelijke houding bij je leerlingen. 

Leg deze kaartjes op de kop in een doosje en laat door de dag heen of aan het einde van de dag enkele leerlingen hier een kaartje uit pakken. Laat ze antwoord geven op de vraag en vraag eventueel nog enkele andere kinderen naar wat zij zouden antwoorden. Hier kunnen soms erg mooie en waardevolle klassikale gesprekken uit ontstaan. 

Dilemmakaartjes deel 1 en deel 2

Dilemma's.JPG
Dilemmakaartjes - deel 2.png

Dilemmakaartjes deel 1 en deel 2

Kinderen vinden het erg fijn om lekker met elkaar te kletsen en gedachten uit te wisselen. Ze hebben een rijke fantasie en geven vaak erg mooie en doordachte antwoorden op dilemma's.

Ga met de kinderen in gesprek aan de hand van deze leuke dilemmakaartjes of laat de kinderen met elkaar in gesprek gaan.

Plezier gegarandeerd! 

Thema's
bottom of page