Wij dragen ons steentje bij aan een fijne groep
Wij dragen ons steentje bij
Een mooi middel om te gebruiken tijdens de Gouden Weken.
Stel samen met de kinderen klasafspraken op en schrijf de afspraken op de poster.
Laat de kinderen allemaal een lego steentje kleuren en deze rondom de afspraken plakken. Hiermee laten ze zien dat zij willen helpen met het bouwen aan een fijne klas.
Lamineer de poster en hang deze zichtbaar op in de klas. Zo kun jij als leerkracht makkelijk naar de poster wijzen om aan te geven of het gedrag binnen de afspraken valt of niet.
Mindset posters
Deze mindset posters stimuleren het denken in helpende gedachtes. In het bestand vind je 13 posters. Maak een keuze en print er twee op A3. Hang ze zichtbaar op in de klas.
Wissel om de paar maand met de posters, zodat de kinderen de posters echt blijven zien.
In 2024...
In 2024... - jaartal is aan te passen
Laat de kinderen een galerij vullen met schilderijen van wat wij hopen mee te maken of te bereiken in 2024. Dit kan iets zijn waar het kind op hoopt, waar het over droomt of wat het graag wil leren. Na het tekenen schrijft elk kind een kort verhaaltje over wat er te zien is in hun galerij van 2024.
Hang de galerijen op, zodat de kinderen er regelmatig nog even naar kunnen kijken.
Je kunt het werkblad ook op A3 printen en gebruiken als moodboard. De kinderen gebruiken dan knipsels uit tijdschriften om hun galerij mee te vullen.
Verjaardagskalender
Verjaardagskalender groep 4
Laat de kinderen de taart versieren en hun eigen verjaardag op de taart schrijven. Maak een foto van elk kind, zo dat het lijkt alsof ze uit de taart ploppen. Plak de taart op de feestelijke achtergrond en plak het kind bovenop de taart.
Zie voor een voorbeeld mijn Insta: @juf.daph
Exit-bubbles
Exit-bubbles
Wil jij aan het einde van de les zicht hebben op hetgeen dat is blijven hangen bij je leerlingen? Dan zijn deze exit-bubbles het perfecte hulpmiddel die je les na les en voor elk doel kunt gebruiken.
Hoe zet je het in?
Schrijf ‘Wat is blijven plakken?’ op je whiteboard en geef elk kind een gelamineerde bubble (met magneettape op de achterkant van het kaartje). Stel je exit-vraag aan de kinderen en laat ze het antwoord met een stift op de bubble schrijven. Deze worden op het bord gehangen. Op deze manier heb je snel een overzicht van de hele groep.
Nog nooit van exit-tickets gehoord? Probeer het eens uit!
Gedragscontract
leerling
Gedragscontract leerling
Een mooi middel om in het gesprek te gebruiken met een kind over het gewenste gedrag / het gedrag waar het kind aan wil gaan werken.
Maak samen met het kind een afspraak over het gedrag. Denk hierbij aan; wie / wat / wanneer / hoe goed
Bij het formuleren van een beloning is het raadzaam om een klassikale beloning te verzinnen. Zo waarderen niet alleen de leerling en de leerkracht het harde werk, maar wordt de inzet en dus het behalen van de beloning ook door de gehele klas gewaardeerd!
Groepscomplimenten
uitdeelkaartjes
Groepscomplimenten uitdeelkaartjes
Vind jij het ook zo belangrijk om op een positieve manier het samenwerken in groepjes te stimuleren?
Met deze 24 complimentenkaartjes stimuleer je de kinderen in je groep om gewenst gedrag te laten zien en bevorder je het samenwerken.
Download deze vrolijke kaartjes en begin na de zomervakantie met het stimuleren van een positieve sfeer in je groep!
Buiten leren en bewegen!
deel 2
Buiten leren en bewegen!
Vanwege het grote succes van deel 1, nu ook een deel 2!!
24 buitenactiviteiten gekoppeld aan de vakken rekenen, spelling, taal en lezen.
De kinderen bewegen, leren, hebben plezier en zijn buiten! Wat kan een leerkracht nog meer wensen?
Download deze kaartjes en begin morgen al met één van deze buitenlessen!
Stemvolume stimuleren
Stemvolume positief stimuleren in de klas
Kinderen gaan vaak uit enthousiasme harder praten. Als iedereen op een positieve manier met elkaar aan het overleggen is, wordt dit vaak niet als storend ervaren. Er zijn echter ook activiteiten waarbij je als leerkracht duidelijk aangeeft welk stemvolume je verwacht van de kinderen, maar zij het lastig vinden om zich hieraan te houden.
Om het stemvolume te stimuleren, dat jij als leerkracht op dat moment verwacht, heb ik deze stemvolume kaartjes ontworpen.
Vaak wordt positief benoemd welk kind zich aan de verwachting houdt, maar zeker voor visueel ingestelde kinderen is het kaartje op tafel de bevestiging.
Op de kaartjes staan complimenten, passend bij verschillende stemniveaus. Zeker het proberen waard!
Groeien in executieve functies
Groeien in executieve functies - werkbladen
Voor het ervaren van (school)successen zijn executieve functies een belangrijk onderdeel voor de ontwikkeling van een kind. Executieve functies zijn de uitvoerende processen van het brein, die ervoor zorgen dat kinderen gedrag en gedachten bewust kunnen sturen.
Door met een kind in gesprek te gaan, kun je de ontwikkeling van de executieve functies in kaart brengen. Dit kan het kind vervolgens verwerken op deze twee werkbladen.
Welke doelen beheerst het kind al? Dit kan ingevuld worden op het werkblad 'Dit kan ik al!'
Waar kan het kind nog in groeien? Dit kan ingevuld worden op het werkblad 'Ik oefen dit!'
Ga samen in gesprek over deze uitkomsten. Vraag bijvoorbeeld wat het kind kan helpen om te groeien in één van de functies.
Tip: deze werkbladen zijn ook erg geschikt voor in een portfolio.
Voor de bijbehorende vaardigheden- en vragenkaartjes, kun je de pagina 'klein prijsje' bezoeken.
Rapport voor de juf/meester
Rapport voor de juf / meester
Voor de kinderen is het moment dat ze het rapport meekrijgen altijd even spannend. Een moment waarop ze kunnen zien waar ze in gegroeid zijn en waar zij zich nog in kunnen ontwikkelen. Een evaluatiemoment van de afgelopen periode.
Maar hoe denken de kinderen eigenlijk over het lesgeven van de juf in deze maanden?
Met dit rapport geven de kinderen onder andere antwoord op de stellingen: 'De leerkracht geeft een duidelijke uitleg' en 'De leerkracht zorgt voor afwisseling in de les.' Daarnaast komen de meningen naar voren van de stellingen: 'De leerkracht laat mij zelf naar oplossingen zoeken' en 'De leerkracht heeft duidelijke regels.'
Waar kun jij nog beter in worden?
Evalueren is belangrijk!